Ik wil een thuiswerkplek maar ik kan niets wegdoen

Elk Nederlands huishouden bezit voor gemiddeld 22 duizend euro aan duurzame consumptiegoederen. Naar verhouding is de waarde van auto’s en meubels minder geworden de afgelopen jaren. Dat betekent in gewoon Nederlands dat we veel spullen hebben. Meer dan de helft van alle consumenten wil graag ‘ontspullen’. Dat is een goed streven: Opruimen maakt je namelijk productiever en gelukkiger. Toch lukt het maar niet om afstand te doen van wat er te veel is. Dat is niet handig als je een thuiswerkplek wilt creëren.

Je kunt op twee manieren beginnen met ‘ontspullen’:

1. Visualiseer in gedachten je thuiswerkplek

thuiswerkplek

Je wilt toch die gestroomlijnde thuiswerkplek? Hoe doe je dan spullen wel met een goed gevoel aan de kant? Ga eerst eens even rustig zitten met een lekker kopje thee of koffie erbij. Zie het volgende niet als tijdverspilling maar als gerichte voorbereiding op het opruimproces. 

  • Wil jij daadwerkelijk die gestroomlijnde thuiswerkplek waar je ontspannen productief kunt zijn? Visualiseer je doel. Neem er gerust de tijd voor en doe het gedetailleerd.  
  • Zie jezelf zitten hoe je aan het werk bent op die thuiswerkplek. Je hebt je een groot deel van de goede routines voor thuiswerken eigen gemaakt. Je weet eigenlijk niet meer beter.  
  • Kom weer terug naar het hier en nu. Voel wat deze visualisatie met je gedaan heeft. Zijn je nek en schouders ontspannen? Voel je rust in je hoofd? Was je graag op deze plek? Adem een paar keer rustig in en uit.   
  • Kijk nu goed om je heen. Kijk zoals een onbekende zou doen die je thuiswerkplek voor de eerste keer ziet.  
  • Wat valt je op? Hebben alle spullen een functie voor je? Staan ze op hun vaste plek? Zijn er spullen bij die er voor jou niet bij horen? Zijn je spullen er voor jou? Of ben jij er voor je spullen? 
  • Sluit je ogen. Wat voel je nu? Spanning? Onrust? Misschien schaam je je of voel je je hulpeloos? Open je ogen en adem weer een paar keer rustig in en uit. 

Maak gebruik van dit moment en begin lekker met opruimen. Lukt het je niet? Kies dan voor een avontuurlijkere denkwijze:

2. Je thuiswerkplek is de ISS

thuiswerkplek

Denk als een astronaut. Stel, je mag één jaar je gewone werk doen vanuit het internationale ruimtestation ISS. Elke kilo die mee naar boven gaat kost ruim €10.000. Neem dus elk voorwerp op je thuiswerkplek één voor één in je hand. Begin bij je bureau, vervolg met je kasten. Ligt er ook iets op de grond of vensterbank? Neem ook dat mee in het proces. Neem een besluit bij elk voorwerp, ook bij elk papiertje wat je tegenkomt. Als het om brieven en documenten gaat kun je bijvoorbeeld de clean desk methode van Timension toepassen. Daarbij stel je jezelf in feite de volgende vragen: 

  • Is dit nog relevant? 
  • Zit er nog een actie aan vast?
  • Kan ik het delegeren? 
  • Wil ik het archiveren?
  • Is het ook digitaal beschikbaar?
  • Moet de papieren versie bewaard blijven? 
  • Heeft iemand anders er iets aan?
  • Gebeuren er erge dingen als ik het weggooi? 

Het spreekt voor zich dat je alles wat weg kan verkoopt, weggeeft, recyclet of bij het restafval doet. Om misverstanden uit te sluiten: je volledige administratie (tot en met het laatste bonnetje) neem je wel mee naar het ruimtestation. Helaas is de kans dat je naar het ISS mag nihil. Maar ook vanaf de aarde ziet je thuiswerkplek er nu fantastisch opgeruimd uit!

Heb je hulp nodig? Neem contact met me op!

Stuur me een e-mail of bel me (06 – 10 43 21 73).

Related Articles

12 e-mail management tips

1. Investeer in een spamfilter een van de grootste ergernissen van cursisten in onze training effectief timemanagement is de overvloed aan te veel e-mails waar ook nog…

Uitstelgedrag aanpakken

Uitstelgedrag kun je met anders denken aanpakken Als zelfs na een training time management uitstelgedrag aanpakken niet lukt terwijl je heel veel belangrijke taken hebt en er…